Naprapatia

Naprapatia on yksi hoitomuoto jolla voi olla merkittävä vaikutus leukanivelkipuihin. Leukanivelkivut voivat haitata syömistä, puhumista ja nielemistä ja aiheuttaa kipua miljoonille ihmisille maailmanlaajuisesti.

Opinnäytetyöni

Opinnäytetyöni Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa keskittyi erilaisten manuaalisten hoitomuotojen vaikuttavuuden tutkimiseen leukanivelongelmissa. Tulokset viittaavat siihen, että manuaalinen terapia (=naprapatia), kuten manipulaatio ja mobilisaatio, tarjoaa kohtalaista helpotusta. Erityisesti erilaisten terapioiden yhdistäminen näyttää lisäävän hoidon tehokkuutta. Ryhdin harjoittelu, joka sisältää niskan ja leuan hallinnan harjoittelun, on myös osoittautunut positiiviseksi tekijäksi. Harjoitteluun sisältyy myös kotiharjoittelu.

Tutkimusteni pohjalta korostuu, että leukanivelongelmat ovat monisyisiä, johtuen fysiologisista, neuromuskulaarisista ja psykologisista tekijöistä. Itse kohtaan työssäni naprapaattina leukanivelpotilaita säännöllisesti ja tarjoan kokonaisvaltaisen lähestymistavan näiden ongelmien hoitoon.

Opinnäytetyöhöni Master koulutuksessa sisältyi laaja tietokantojen ja satojen tutkimusten kattava analyysi. Tutkimuksissa korostui, että niskan ja leuan välillä on yhteys, mikä viittaa siihen, että niskahoidolla voidaan vaikuttaa leuan ja kasvojen ongelmiin. Tutkimuksissa tuotiin myös esiin, että terapeutin manuaalinen osaaminen on avainasemassa, mikä motivoi minua jatkuvasti täydentämään osaamistani. Asiakastyössäni näen konkreettisia tuloksia, kuten asiakkaan ilo siitä, että ’takahampaita pääsee taas pesemään, kun suu aukeaa paremmin’.

Ota yhteyttä, jos voin auttaa sinua!

Ota yhteyttä, jos leukanivelkurssi kiinnostaa sinua. Tulen pitämään kurssia Neurowellnessissä kevään aikana.

Opinnäytetyön voi lukea osoitteesta: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401312269