TMD / Leukanivelen kipu

TMD / leukanivelen kipu kiinnostaa minua ja vie suuren osan ajastani tällä hetkellä. Leukanivelen ongelmien diagnosointi ja hoitotavat muodostavat lopputyöni aiheen naprapatian Master koulutuksessa.

Mihin kaikkeen leukanivel vaikuttaa?

Leukanivel vaikuttaa puhumiseen, syömiseen ja nielemiseen. Ikävä kyllä se aiheuttaa meille myös paljon huolia, ei ainoastaan liikkuvuuden näkökulmasta, vaan myös päivittäistä elämäämme haittaavina ongelmina, jotka aiheuttavat särkyä, korvakipua, päänsärkyä ja häiritsevät unta.

Mitkä ovat riskitekijät ja mitä voimme tehdä? Missä voimme hakea apua? Nämä ovat kysymyksiä, joihin pyrin saamaan vastauksia.

Kokonaiskuvan ymmärtämiseksi meidän on tunnettava anatomiamme;

• lihakset
  • nivelsiteet
  • hermot ja niiden toiminta

Kuinka kaikki toimii yhdessä. Pureskellessamme niveleen kohdistuu painetta, ja mielenkiintoista on, että suurimmat voimat kohdistuvat vastakkaiseen puoleen. Nivelessä on välilevy, joka tulisi olla oikeassa asennossa, muuten voimme kuulla naksuvia ja poksahtavia ääniä, jotka voivat tuntua varsin epämiellyttäviltä. Nivelessä on myös neste, joka tekee nivelestä liikkuvan ja antaa välilevylle ravinteita.

Leukanivelen rakenne

Erilaiset ligamentit tukevat niveltä ja hermot tuovat ja vievät signaaleja eri suuntaan. Tärkein hermo leukanivelen alueella on ”auriculotemporal” hermo. Hermoja voidaan stimuloida eri tavoin. Liiallinen mekaaninen stimulaatio voi johtaa tulehdukseen ja mahdolliseen spontaaniin kipuun. Lämpöstimulaatio tarkoittaa, että hermot reagoivat voimakkaaseen lämpöön tai kylmyyteen. Signaalin siirtämiseksi hermosta toiseen tarvitaan kemiallinen välittäjäaine, ja tässä voi mennä pieleen. Eri syitten takia signaali voi siirtyä enemmän tai vähemmän.

Vahvin lihas leukanivelen alueella on ”masseter” elikkä ulompi puremalihas, joka tulee alaleuan kulmasta ja kiinnittyy poskiluuhun.

Normaalisti suu aukeaa 35–55 mm, kun taas sivuliike on huomattavasti pienempi, vain 8–12 mm. Näin, jos kaikki on kunnossa!

Leukanivelen kipu ja sen hoito

Pitkään on yritetty hoitaa leukaniveleen liittyviä kipuja erilaisilla hoitomenetelmillä. On käytetty nivelten mobilisaatiota, fysioterapiaa, erilaisia hierontoja ja lämpö-, ja kylmäpakkauksia. Hammaslääkärit käyttävät purentakiskoja ja hampaiden hiontaa. Nykyään tiedämme myös, että psykologia vaikuttaa kipuun; mitä odotamme, mitä meillä on taustalla ja pelkäämmekö kipua?

Leukanivelen kipu ja niiden hoitomenetelmiin pääset tutustumaan enemmän syksyn aikana, joten seuraa sivujani ja ota yhteyttä, jos voin auttaa sinua leukanivelongelmissa!

Leukanivelen kipu. Kuvassa pääkallio.