Lonkkakipu

”Lonkkakipu”, ”Väsynyt lonkka”, ”kulunut nivel” vai ”jännittynyt piriformis”? Näin yksinkertaista se ei ole. Syitä voi olla monia ja myös hoitomenetelmät vaihtelevat. Tässä lyhyesti nivelrikosta, rustovaurioista, lonkan ulkosivun kipusta, syvästä pakaralihaskivusta sekä muita kivun aiheuttajista.

Nivelrikko

Yleisin ongelma, ainakin vanhemmilla henkilöillä, on nivelrikko, joka vaikuttaa itse niveleen, rustoon ja ympäröiviin kudoksiin – nivel ahtautuu. Nivelrikko ei ole sama kun kuluma. Nivelrikko on tulehdusprosessi nivelessä ja oireet voivat aaltoilla. Syytä ei tiedetä.
Pahentavia tekijöitä ovat:

• Ikä
  • Perinnöllisyys
  • Ylipaino
  • Aikaisempi huippu-urheilijan ura
Nivelrikon kipukohdat

Kipua esiintyy nivusessa, reidessä, pakarassa tai säteilee kohti polvea. Yöllinen kipu ja aamujäykkyys ovat yleisiä ja ne tulevat hiipien pitkän ajan kuluessa.
Teen yksinkertaisia testejä, jossa verrataan voimaa ja liikkuvuutta vastaanotollani. Tarvittaessa lähetän lääkärin vastaanotolle röntgen tai magneettikuvauksia varten.

Ensisijainen hoito
  • Lihasvahvistusharjoitukset
  • Liikkuvuus
  • Kipulääkkeet ja painonhallinta

Rustovauriot

Rustovauriot lonkassa aiheuttavat oireita kuten ”napsumista” tai ”natinaa”. Myös erilaisia puristusoireyhtymiä esiintyy ja oireet ovat:

• Kipua istuessa
  • Lonkan voiman heikkeneminen
  • Reiden sisäkierto sattuu

Hoito pyrkii vähentämään kipua sopivalla liikkuvuusharjoituksella. Kuinka paljon ja kuinka usein on asioita mitä käydään läpi. Näillä pyritään parantamaan toimintaa ja siten elämänlaatua.

Lonkan ulkosivun kipu

Kivut lonkan ulkosivulla kutsutaan ”gluteal tendinopatiaksi” ja se esiintyy 23 %:lla naisista vaihdevuosien jälkeen. Kipu esiintyy kun:

• Seisot yhdellä jalalla
  • Juokseminen pahentaa
  • Portaat tuntuvat epämukavilta

Hoito on oppia, mikä toimii sinulle! Minä teen myös manuaalista hoitoa, esimerkiksi faskiamanipulaatiota eli kalvohoitoa. Autan sinua harjoitusneuvoin! Usein sopivat pakaralihasharjoitukset ja reiden sisäpuolen rentoutukset tuottavat tulosta.

Syvä pakaralihaskipu

Syvä pakaralihasten kipu tai ”deep gluteal pain syndrome” kattaa vanhan piriformis-oireyhtymän. Iskias- tai pudendus-hermo joutuu puristuksiin pakaranlihasten väliin. Teen erilaisia testejä ongelman selvittämiseksi ja annan neuvoja siitä, mitä sinun pitäisi vahvistaa ja miten kuormittaa lonkkaa.

Muita lonkkaongelmia

Näiden lonkkaongelmien lisäksi voi olla erilaisia nivuskipuja ja lihasten kiinnittymisongelmia lantionseudulla. Raskaus löysentää niveliä hetkellisesti ja autan sinua tässä ohimenevässä vaiheessa! Syöpä, etäpesäkkeet ja kemoterapia pitävät minut varuillani! Samoin liiallinen alkoholin käyttö ja steroidit voivat aiheuttaa hankaluuksia.

Lonkkaongelmien hoito

Autan sinua kuuntelemalla ”sairaskertomustasi” ja sen perusteella löytämään oikean hoitomenetelmän.

Tervetuloa hoitoon – ota yhteyttä!