Selkäkipu

Selkäkipu on yksi yleisimmistä syistä hakeutua fysioterapeutin tai naprapaatin apuun. Selkäkipuun voi olla monia syitä, eikä aina voida varmasti määrittää, mistä kipu johtuu. Se voi olla mekaanista kipua, joka tuntuu, kun selkää liikuttelee. Tällöin kivun syy voi olla esimerkiksi pieni vaurio herkälle rakenteelle.

Välilevyt ja selkärangan pienet nivelet aiheuttavat 60 % alaselän kivuista. Toisaalta kipu voi johtua vaurioituneesta hermosta tai nociplastisesta kivusta, jolloin kivun säätely ei toimi oikein. Usein syynä voi olla myös eri tekijöiden yhdistelmä, eikä stressi helpota tilannetta.

Kuvantamistutkimuksia, kuten röntgeniä tai magneettikuvaa, ei suositella ensimmäisenä toimenpiteenä. Kipu ei näy kuvassa! Kuvantamista odotellaan ja aloitetaan konservatiivisella hoidolla. Kevyet kävelylenkit voivat aluksi tuntua hyviltä. Myös muut liikuntamuodot, kuten pilates, sauvakävely ja vesijuoksu, voivat olla hyödyllisiä ja myöhemmin lihasten vahvistaminen kannattaa.

Pelko ja huoli voivat pidentää paranemisprosessia, ja yhä yleisempää onkin käyttää niin kutsuttuja ”biopsykososiaalisia” malleja hoidossa. Tässä mallissa huomioidaan siis biologiset, psykologiset ja sosiaaliset näkökohdat hoidossa.

Riskitekijöitä

• aiempi selkäkipu
  • raskas fyysinen työ / istumatyö
  • perinnölliset tekijät